Institut for Datalogi
Kvalitetssikring
Procedurerne for kvalitetssikring på Institut for Datalogi følger kvalitetssikringssystemet på Aalborg Universitet.
Nedenfor beskrives instituttets procedurer vedrørende semesterstyring, evaluering af uddannelsesforløb og studieaktiviteter samt studiemiljø.
Semesterstyringsprocessen består af tre elementer: Semesterplanlægning, semestergennemførelse og evaluering af studieaktiviteter.
På Institut for Datalogi er roller og opgaver i forhold til dette arbejde beskrevet i vores semesterstyringshåndbog sammen med skabeloner, der kan bruges i de forskellige faser (se under "Semesterstyring - Håndbogen").
Semesterplanlægning
Semesterstyringscyklussen starter i april og oktober for henholdsvis efterårs- og forårssemestrene og initieres ved udstedelse af undervisningsrekvisitioner. Instituttet udpeger herefter semesterkoordinatorer og senere undervisere, projektvejledere mv. Semesterkoordinatorens første opgave er at udarbejde semesterbeskrivelsen efter studienævnets konklusioner på evalueringen af sidste års semester og efter aftale med de øvrige undervisere på semesteret.
Studienævnet sikrer, at semesterbeskrivelserne foreligger 14 dage før semesterstart (august/januar). Andre opgaver, der indgår i semesterplanlægningen, er udarbejdelse af information og undervisningsmateriale, der skal publiceres på Moodle, planlægning af undervisning og mødeaktiviteter, aftaler med eksterne gæsteforelæsere, sikring af tilgængelighed af udstyr mv.
Semestergennemførelse
Semesteret starter ved, at semesterkoordinatoren og semesterets undervisere præsenterer den udarbejdede semesterbeskrivelse, introducerer kurserne, præsenterer projektforslag mv. for de studerende, samt at de studerende danner projektgrupper.
Semesterkoordinatoren beder de studerende om at udpege en repræsentant fra hver projektgruppe til at indgå i styregruppen, som mødes 2-3 gange i løbet af semestret for at tage stilling til undervisningen i forløbet, projektarbejdet osv. Referater fra disse møder lægges i semesterrummet i Moodle og vil også blive brugt af semesterkoordinatoren som input til semesterevalueringsrapporten.
Evaluering af studieaktiviteter
Evalueringen af studieaktiviteter består af følgende trin:
Udarbejdelse af evalueringsrapport / evalueringsmøder
Instituttet udsender et individuelt (kvantitativt) og gruppebaseret (kvalitativt) spørgeskema til hver studerende i midten af april for forårssemesteret og i midten af november for efterårssemesteret.
Efter at de studerende har udført individuelle og gruppebaserede evalueringer, gennemfører semesterkoordinatoren et evalueringsmøde, hvor en repræsentant fra hver projektgruppe deltager og præsenterer hovedpunkterne i gruppens evaluering. Semesterkoordinatoren og en studenterrepræsentant valgt blandt projektgrupperepræsentanterne udarbejder et resumé som input til evalueringsrapporten.
På baggrund af besvarelserne af de individuelle og gruppebaserede spørgeskemaer, input fra evalueringsmødet, referater fra styregruppemøder mv. udarbejder semesterkoordinatoren et udkast til evalueringsrapport. Semesterkoordinatoren sender rapportudkastet til styregruppens medlemmer og studiesekretæren til kommentarer. Den endelige evalueringsrapport sendes til studienævnet senest ultimo juni for forårssemesteret og primo februar for efterårssemesteret. For mere info om processen gå til "Semesterstyring - Håndbogen".
Evaluering af semestret
Studienævnet evaluerer det forløbne semester på et studienævnsmøde i marts for efterårssemesteret og i september for forårssemesteret. Dette sker på baggrund af semesterkoordinatorens evalueringsrapport, svar fra studerende på et ekstra (kvalitativt) spørgeskema om eksamener og karakterstatistik. Til sidst udarbejder studienævnet konklusioner, der danner grundlag for eventuelle justeringer af planlægning, gennemførelse og/eller evaluering af næste iteration af det pågældende semester.
Information om konklusionerne
Studienævnets konklusioner offentliggøres senest i oktober for forårssemesteret og april for efterårssemesteret på instituttets kvalitetssikringsside. Information om konklusionerne sendes til studerende via Moodle og til personalet via mail og efterfølgende til den kommende semesterkoordinator. Du kan også finde studienævnets konklusioner her.
Opfølgning på evalueringerne
Uddannelsesledelsesgruppen (ULG) følger hvert semester op på konklusionerne på sine møder i maj og oktober. Afhængig af konklusionernes karakter, kontakter studienævnet relevante parter (institutledere, semesterkoordinatorer, undervisere, projektvejledere, uddannelseskoordinatorer) og igangsætter de nødvendige tilpasninger i god tid inden næste semester.
Semesterstyringshåndbogen består af en PowerPoint-præsentation med beskrivelser af de forskellige aktørers opgaver i gennemførelsen af semestrene: Semesterkoordinator, semestersekretær, underviser, projektvejleder, UPU, studienævn og instituttet.
Download semesterstyringshåndbogen (PowerPoint)Semester Steering 08 23 (1)
SKABELONER
Nedenfor finder du en række skabeloner til brug i de forskellige faser: Information om et kursus (til kvalificering af de studerendes arbejdsbyrde), dagsorden for styregruppemøde, referat af styregruppemøde, evalueringsrapport for studieaktiviteter og konklusion på evalueringsrapporten for studieaktiviteter.
- Information om kursus - Dansk version / Engelsk version
- Indkaldelse til semestergruppemøde - Dansk version / Engelsk version
- Referat af semestergruppemøde - Dansk version / Engelsk version
- Evalueringsrapport for studieaktiviteter - Dansk version / Engelsk version
- Konklusion på evalueringsrapport af studieaktiviteter - Dansk version / Engelsk version
- Konklusion på evaluering af uddannelsesforløb - Dansk version / Engelsk version
Studiemiljø
Institut for Datalogi varetager opfølgningen på feedback vedrørende studiemiljøet som led i AAU's procedure for opfølgning og udvikling af studiemiljøet.
Kort fortalt samler instituttet alle problemstillinger/ønsker om det fysiske, psykiske og digitale studiemiljø og skaber et overblik.
De anførte problemstillinger/ønsker kommer dels fra feedback fra styregruppemøder og evaluering af studieaktiviteter hvert semester. Mindre problemer med det fysiske studiemiljø indberettes til CAS/ITS via AAU Building Support app’en.
Når instituttet har identificeret og fulgt op på problemstillinger/ønsker for studiemiljøet, drøftes de på institutrådsmødet. Det hele foregår i september/oktober.
Herefter får de studerende feedback om opfølgningen på de indberettede problemer og ønsker via cs.aau.dk og Moodle. Feedbacken er tilgængelig nedenfor. Hvis du har spørgsmål, så send dette til info@cs.aau.dk.
Du kan også læse mere på www.studerende.aau.dk og i årsrapporten fra Campus Service 2020.
Brug for nogen at tale med?
Som regel kan personlige eller studierelaterede problemer løses ved at tale med dine venner, familie eller måske din vejleder eller anden medarbejder på dit studiested, som du føler dig tryg ved.
Men der er tidspunkter, hvor du måske har brug for hjælp og støtte fra en uddannet studievejleder, som ikke har nogen anden rolle i din hverdag.
I de tilfælde står AAU Studentervejledning klar til at hjælpe – i fuld fortrolighed:
AAU Studentervejledning
Telefon: 99 40 94 40 (mandag til fredag 12-15)
E-mail: studievejledning@aau.dk
Web: Studievejledning på AAU
Lokal Studentervejledning
Du er også altid velkommen til at kontakte dine lokale studievejledere, Christian, Kira og Charlotte.
Evalueringsplan - hvem gør hvad hvornår
Evaluering af studieaktiviteter
Evalueringen af studieaktiviteter består af følgende trin:
1) Udarbejdelse af evalueringsrapport / evalueringsmøder
Instituttet udsender et individuelt (kvantitativt) og gruppebaseret (kvalitativt) spørgeskema til hver studerende i midten af april for forårssemesteret og i midten af november for efterårssemesteret.
Efter at de studerende har udført individuelle og gruppebaserede evalueringer, gennemfører semesterkoordinatoren et evalueringsmøde, hvor en repræsentant fra hver projektgruppe deltager og præsenterer hovedpunkterne i gruppens evaluering. Semesterkoordinatoren og en studenterrepræsentant valgt blandt projektgrupperepræsentanterne udarbejder et resumé som input til evalueringsrapporten.
Ud fra svarene på de individuelle og gruppebaserede spørgeskemaer, input fra evalueringsmødet, referater fra styregruppemøder mv. udarbejder semesterkoordinatoren et udkast til evalueringsrapport. Semesterkoordinatoren sender udkastet til rapport til styregruppens medlemmer og studiesekretæren til kommentarer. Den endelige evalueringsrapport sendes til studienævnet senest ultimo juni for forårssemesteret og primo februar for efterårssemesteret. For mere info om processen gå til "Semesterstyring - Håndbog".
2) Evaluering af semesteret
Studienævnet evaluerer det forløbne semester på et studienævnsmøde i marts for efterårssemesteret og i september for forårssemesteret. Dette sker på baggrund af semesterkoordinatorens evalueringsrapport, svar fra studerende på et ekstra (kvalitativt) spørgeskema om eksamener og karakterstatistik. Til sidst udarbejder studienævnet konklusioner, der danner grundlag for eventuelle justeringer af planlægning, gennemførelse og/eller evaluering af næste iteration af det pågældende semester.
3) Information om konklusionerne
Studienævnets konklusioner offentliggøres senest i oktober for forårssemesteret og april for efterårssemesteret på instituttets kvalitetssikringsside. Information om konklusionerne sendes til studerende via Moodle og til personalet via mail og efterfølgende til kommende semesterkoordinator. Konklusionerne er tilgængelige nedenfor.
4) Opfølgning på evalueringerne
Uddannelsesledelsesgruppen følger op på konklusionerne hvert semester på sine møder i maj og oktober. Afhængig af konklusionernes karakter kontakter studienævnet relevante parter (institutledere, semesterkoordinatorer, kursuslærere, projektvejledere, studieforløbskoordinatorer) og igangsætter de nødvendige tilpasninger i god tid inden næste semester.
Evaluering af uddannelsesforløb
Evalueringen af de enkelte uddannelsesforløb gennemføres hvert år i foråret, baseret på svar fra afgangsbachelor- og kandidatstuderende på et (kvantitativt og kvalitativt) spørgeskema om deres erfaringer inden for følgende områder: Forventningsindfrielse, fagligt indhold og niveau, sammenhæng, læringsmål og arbejdsbelastning.
Ud fra besvarelserne af spørgeskemaet udarbejder uddannelseskoordinatoren en evalueringsrapport, som sendes til studienævnet senest medio september.
Studienævnet evaluerer uddannelserne på et studienævnsmøde i oktober og udarbejder konklusioner på baggrund af evalueringsrapporten og andre relevante input.
Konklusionerne offentliggøres senest i november på instituttets kvalitetssikringsside. De dimittender, der har deltaget i evalueringerne, informeres på forhånd om, hvor konklusionerne vil være tilgængelige, og information om konklusionerne sendes til medarbejderne på CS via e-mail. Konklusionerne er tilgængelige nedenfor.
Uddannelsesledelsesgruppen følger op på konklusionerne på sit møde i december.
Evaluering af efter- og videreuddannelser
Evaluering af deltidsuddannelser foretages efter afholdte eksamener på hvert kursus/modul og er dels baseret på besvarelserne af et spørgeskema om deltagerens oplevelse af kurserne/modulet samt konklusionerne fra den ansvarlige underviser på modulet.
Afdelingen udsender et spørgeskema efter eksamen på hvert kursus - tre spørgeskemaer i alt, hvor det sidste spørgeskema indeholder spørgsmål om hele modulet.
På baggrund af besvarelserne af spørgeskemaet udarbejder modulets ansvarlige underviser en evalueringsrapport, som sendes til studienævnet, som evaluerer modulet og udarbejder deres konklusioner, der danner grundlag for eventuelle tilpasninger til fremtidige kurser/moduler. Konklusionerne er tilgængelige nedenfor.
Uddannelsesevalueringer med deltagelse af eksterne eksperter gennemføres hvert sjette år på alle AAU-institutter. Uddannelsesevalueringen (i år 1) igangsætter den seksårige cyklus med årlig kvalitetsopfølgning på alle uddannelser som vist i figuren ovenfor.
De årlige kvalitetsopfølgninger (kvalitetsstatus og kvalitetsrapportering) er sammen med handlingsplanen de centrale elementer i kvalitetsarbejdet.
Institut for Datalogi skal gennemføre næste uddannelsesevaluering i 2024.
Download Krav til bemanding af undervisning