Ny platform forbinder enheder og sikrer bedre energistyring i bygninger

Lagt online: 26.09.2023

Forskere fra Aalborg Universitet har udviklet en intelligent softwareplatform, der forbedrer energieffektiviteten i ældre bygninger ved at integrere IoT-enheder og sikre brugerdatakontrol.

Ny platform forbinder enheder og sikrer bedre energistyring i bygninger

Lagt online: 26.09.2023

De senere år har vi alle mærket, hvordan energipriserne har været på himmelflugt. Derfor er der også et stort marked for produkter og systemer, der kan gøre eksisterende bygninger mere energismarte – både for klodens og pengepungens skyld.

Alligevel venter vi stadig på det store gennembrud. Dette skyldes delvist, at huse og lejligheder af ældre dato er forskellige med hensyn til størrelse, isolering og varmekilder, hvilket gør det vanskeligt at digitalisere dem. Derfor bliver mange intelligente systemer fra forskellige producenter tilføjet senere, og de fungerer ikke altid sammen.

I regi af EU-projektet domOS har forskere fra Institut for Datalogi på Aalborg Universitet udviklet en softwareplatform, der kan bidrage til, at de mange apparater og sensorer i vores huse kan styres og spille sammen, og som gør det nemmere for energi-optimeringstjenester at koble sig på og betjene bygningen.

Platformen kan samle flere bygninger

Platformen indeholder en maskinlæsbar "beskrivelse af bygningen" med detaljerede oplysninger om bygningens data og karakteristika samt de tilgængelige IoT-enheder. Beskrivelsen er baseret på moderne semantiske webteknologier og velkendte ontologier, hvilket kan automatisere tilkoblingen af tjenester til bygningen. Samtidig er platformen opbygget efter en åben standard (Web of Things) for at skabe en ensartet grænseflade til de mange IoT-enheder, der normalt ikke er kompatible med hinanden.

Den stigende brug af intelligente enheder i private hjem øger også behovet for, at beboerne har kontrol over, hvem der har adgang til deres data. Derfor sikrer platformen også, at sikkerhedsoplysninger ikke deles med eksterne tjenester. Hver anmodning om adgang til andre enheder og målepunkter kontrolleres i forhold til detaljerede adgangsrettigheder, som beboerne selv definerer.

Platformen er skalerbar og kan håndtere flere bygninger. Den kan enten hostes i skyen eller på en lokal gateway. I øjeblikket bliver den testet i domOS-projektet, men forskerne forventer også at tilbyde platformen til virksomheder eller boligforeninger, der leverer energistyringstjenester.

Hvis du ønsker yderligere oplysninger, er du velkommen til at kontakte:

Lektor Brian Nielsen
Mail: bnielsen@cs.aau.dk

Du kan også læse mere på projektets hjemmeside